För några dagar sen åt jag rävtacos. Rävkött alltså. Riktig nödföda. Men allvarligt så smakade det inte konstigt, underligt eller så. Det var bara kött. Vi åt också björnfärs till tacosen, men det finns faktiskt att köpa på butiken. 200 spänn kilot kostar björnfärs om man köper det tror jag. Björnen var sötare i smaken än räven. Jag har hört att köttätare inte ska smaka bra, stämmer det?

Kokat älgmule har vi också, det var bara från en liten kalv. Aromen steg i köket, det var faktiskt gott, men det var svårt att få bort allt hår från mulen, kanske för att man inte heller hade rinnande vatten och kunde skölja av mulen och redskap riktigt. Men gott var det, en del gillade inte konsistensen, men slemmigt som jag hört att det kan vara tyckte jag inte det var. Mört och gott, ett ljust kött.

Att äta en älgnäsa kanske inte är det vanligaste på fredagsbordet, men visst är man tvungen att testa denna delikatess.
Recept
En mule införskaffas.. man sågar av mulen och kokar upp vatten.
Mulen skållas i det heta vattnet och skrapa sedan av håret med en kniv. Nytt vatten och salt kokas upp med mulen, låt koka några timmar tills man utan problem kan stoppa in en gaffel.

Skär upp bitar och ät. Passar bra som pålägg.

Godare än man tror!

Halvskalad mule…

