You are currently browsing the monthly archive for juni 2008.

En väldigt enkel dessert är att skära upp en banan på längden, lägga i lite hasselnötskräm (nutella, nugatti, etc) och färdigt! Gott, enkelt och snabbt!

Annonser

Smör är i vart fall nyttigt.. Äkta smör, inte margarin!

Samtal mellan en väninna och mig:

– jag känner att jag börjar bli sjuk, så jag tänkte att jag måste få i mig näringsrikmat. Så jag beställde hem en stor panpizza och en cola. Cola är ju bra när man är sjuk.

– Eah ja..jo.. men jag skulle då inte göra de…

– Näh men du äter ju bra mat, jag äter bara några brödskivor du vet..

Ja så kan man också tänkte, tror en hel del norrmän tydligen gör de. Själv sitter jag här och hädar och äter lite bröd, dock gott gott nybakat nässelbröd, så det är inte så hemskt!

Vad säger du om ‘hälsosam pizza’?

Nu har jag bott här uppe i Tromsö i tre år och ännu inte smakat måsäggen som varje sommar finns i butiken.. och i måsredena såklart.

Ett ägg inhandlades för 24 norska kronor. Ägget är större än ett hönsägg. Vitan är glasaktig, lite mer genomskinlig än hönsägg. Vitan är mäktigare och har en smak av något.. kaka, mjöl, bakpulver är ord jag får upp. Det växer på något sätt i munnen. Dessa är absolut är en höjdare att baka kaka på eller göra pannkakor med. Det är en annan smak än hönsägg, mycket mer mäktigare.

Vissa menar att äggen har en smak av fisk, det håller jag inte med om. För tillfället är det inte äckligt, men inte jättegott heller. Det är en ovanlig smak, men om jag äter det några gånger är det säkert en höjdare! Som sagt, tror jag det är bäst att baka med äggen, och inte bara äta det som kokt.

Ett populärt recept är att måsäggen kokas i cirka 13 minuter, skär i 2 halvor och serveras med en bit lax på toppen.

Ja, jag är fattig och lever på luft och sol… men vi fick pizza på jobbet för någondag sedan…

Nästa vecka ska jag äta massa god mat! Ses då!

Koka idealmakaroner. Gör en bechamelsås, släng i makaronerna i såsen, i med muskot, salt, lite peppar, och lite socker. Låt dra lite..
Riv morötter, stek korven. Släng upp på en tallrik och på med ketchup så har du en klassiker.
För detta behövs väl inget recept? 😉

tomat

Snart har jag färska tomater. Goda färska solmogna tomater…

Tomater är perfekt mat på sommaren då bäret innehåller lykopen som skyddar mot solen. Enligt Oprah och nyfikenvital ger det 30% bättre solskydd att äta tomatpuré än att inte äta det. Se vad de skriver ”Det har visat sig att värmebehandling positivt påverkar absorption av lykopen. En kokt tomatsås kan genom det ge högre åtkomst av lykopen än färska tomater.”

En rå tomat innehåller 3 mg lykopen per 100g.

…plockade jag med mig lite mat hem. Nu har sommaren äntligen kommit till Tromsö och det börjar bli grönt… eller gult. Gult av lundviva och tussilago. Men även mjölkörten, eller rallarros som det också kallas, börjar sticka upp. Skotten går alldeles utmärkt att äta. Man kan ta skotten att äta råa, i en sallad till exempel. Eller koka skotten i vatten, som sparris, tills de är mjuka. Servera som en förrätt med salt och smör. Väldigt lik sparris i smaken…
Åååh gott och somrigt.

Heta tips för er fattiga studenter som inte är rädd för insekterna i skogen 😉

Pizza med björnfärs, tomat, pesto, lök, lite svamp och ost..

Äts bäst i samband med en titt på Per Morbergs matprogram ‘Vad blir de för mat?’

Sommaren första soldag förde med sig en promenad och efter fynd av nässlor värkte fingrarna av nässlans hår.

Matig nässelsoppa

1 liter nässlor
1 liter vatten
1 buljongtärning (grönsak eller kyckling)
1 gul lök
Potatis, morot, broccoli eller nåt liknande.
nån matsked smör
nån matsked mjöl

Ta bort rötter, grova delar etc från nässlorna. Skölj.

Koka upp 5 dl vatten, släng i nässlorna och koka nån minut. Sila av kokvattnet (men spar det). Hacka upp nässlorna.

Fräs smör och mjöl i en kastrull, späd ut med nässelspadet. Gör en redning alltså, och tillsätt nässelvattnet. Fyll på med 5 dl extra vatten och en buljongtärning samt den matiga maten – som potatis eller morot.
Hacka löken fint, fräs med smör i en stekpanna. Släng i nässlorna i stekpannan och fräs lätt. Tillsätt detta i buljongvattnet när potatisen/morötterna är färdiga. Låt koka nån minut.

Servera med en klick gräddfil och gräslök.

Underbart gott & massa vitaminer. Nässla är väldigt rik på järn.

MatMarina

Student i Nordnorge med stort intresse för mat. Gärna mat som kan plockas i det vilda - ogräs blir mat, billigt och gott. Mat med inspiration från hela världen men husmanskost är alltid en klassiker. Odling, örter, annorlunda recept.

Stats

  • 46,171 hits